SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nowe logo Gucci stylizowane na pismo dziecka. "Nietypowe dla marki luksusowej" (opinie)

Zaprezentowane przez włoski dom mody Gucci nowe logo marki stylizowane jest na odręczne pismo dziecka. - To zwrot o 180 stopni - nowa nietypowa zaskakująca forma. Stawia markę poza obecnymi standardami komunikacji wizualnej marek luksusowych, bo luksus prawie zawsze sprzężony jest z doskonałością formy i budowaniem dystansu. Nowy znak pokazuje też, że to marka, która może sobie na dużo pozwolić i w zasadzie nie musi odpowiadać na pytanie, o co chodzi i czy ktoś to rozumie - komentują dla Wirtualnemedia.pl eksperci od brandingu i identyfikacji wizualnej.

Włoski dom mody Gucci zaprezentował swoje zmienione logo, przygotowane na potrzeby kampanii reklamującej kolekcję męską na sezon jesień/zima 2020. Nowy znak jest stylizowany na odręczne pismo dziecka. Pokazano je też na profilu marki na Facebooku i Instagramie - przy grafikach zapowiadających nową męską kolekcję, na których również widoczne były zdania wyglądające jak te pisane przez dziecko.


Obecny znak marki jest mocno powiązany z męską kolekcją jesień/zima 2020. Ubrania te są bowiem inspirowane dziecięcą modą - są to np. swetry z wyszytym kotkiem, długie skarpety, garnitury na wzór szkolnych mundurków.

Firma uzasadnia, że kolekcja ma uczcić mężczyznę, „który może swobodnie praktykować samostanowienie, bez ograniczeń społecznych, autorytarnych sankcji, bez duszących stereotypów”. Przygotowaniem kampanii kierował Alessandro Michele, obecny dyrektor kreatywny Gucci.

Dziecinność wyraża większą prawdziwość i bliskość

W ocenie Sławka Kluziaka, dyrektora w firmie brandingowej SiebertHead nowe logo Gucci stawia markę poza obecnymi standardami komunikacji wizualnej marek luksusowych. - Luksus prawie zawsze sprzężony jest z doskonałością formy i budowaniem dystansu. W nowym brandingu Gucci może być ukryte głębsze przesłanie aluzyjnie nawiązujące do romantycznej dziecinności, której syntezą są pokraczne literki pięciolatka. Taka komunikacja buduje wrażenie uczciwości i naturalności - od kilku lat stanowiących geometrycznie rosnący trend globalny - twierdzi Kluziak. Dodaje, że dziecinność wyraża większą prawdziwość i bliskość, a luksus jest często jego zaprzeczeniem.

Według eksperta z SiebertHead błędem będzie ocenianie nowego brandingu Gucci w oderwaniu od całości nowej komunikacji. - Logo wpisuje się w ckliwe, przesycone koronkami animacje i zaproszenia Gucci. Jest zapewne częścią większej całości. Nowy branding wymaga jednak od odbiorców dużego wysiłku, wrażliwości i czytania między wierszami. Chyba zbyt dużego wysiłku. Mam nadzieję, że maestro Alessandro Michele, dyrektor kreatywny marki, wie co robi, ma pełne zaufanie właścicieli marki i re-branding Gucci nie jest tylko zawoalowanym trickiem na złapanie atencji milionów, które zaraz zaangażują się w komentowanie tej zmiany - dodaje nasz rozmówca.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

‘It’s time to celebrate a man who is free to practice self-determination, without social constraints, without authoritarian sanctions, without suffocating stereotypes. A man who is able to reconnect with his core of fragility, with his trembling and his tenderness. A man on his knees in front of surrender, who honors fears and its thorns. A man full of kindness and care,’ from the men’s #GucciFW20 show notes ‘Masculine Plural’ which speak about the toxic stereotypes that mould masculine gender identity. The collection by @alessandro_michele unfolds today in the Palazzo delle Scintille at 12:30 PM CET. Watch the show live through link in bio. #mfw #AlessandroMichele #RaveLikeYouAreFive

Post udostępniony przez Gucci (@gucci)

Nowe logo Gucci to performatywna wypowiedź artystyczna

Joanna Rewaj, associate director, strategy&innovation w Dragon Rouge przyznaje, że osobiście jest psychofanką twórczej wyobraźni dyrektora kreatywnego Gucci, a na każdy pokaz mody czeka, licząc na ekstatyczne doznania.

- Spontanicznie powiedziałabym więc, że skoro on zapragnął stworzyć taki logotyp, to któż z nas śmiałby oceniać ten gest?  Na ręcznie pisane logo Gucci chce więc patrzeć nie jak na rebranding logotypu, ale jak na performatywną wypowiedź artystyczną, którą z pewnością jest pokaz nowej kolekcji męskiej w czasach genderowych dekonstrukcji. Swoje intencje wyraził wprost w manifeście towarzyszącym kolekcji -  tematem i celem kolekcji jest dekonstrukcja idei męskości. W wolnym tłumaczeniu gest ten to otwarcie klatki i zrzucenie łańcuchów, by mężczyzna mógł (na nowo) doświadczyć własnej kruchości, odzyskać kontakt z czułością, znaleźć w sobie małego chłopca zdolnego do odważnych i radosnych salt - analizuje nasza rozmówczyni.

Mężczyzna projektowany przez Alessandro Michele uczy się siebie od nowa, a to wymaga destrukcji starego porządku. Również na poziomie symbolicznym. Pisane niepewną chłopięcą ręką logo ucieleśnia wprost tę ideę, ale takich znaków jest z pewnością w kolekcji więcej. W szerszej perspektywie gest projektanta nie powinien budzić zaskoczenia - uwielbiany przez środowisko LGBT i generację Z Allesandro Michele dał się poznać jako projektant miksujący konwencje i tworzący nowe, niepowtarzalne i zachwycające światy, w których każdy otrzymuje niezbywalne prawo, by stawać się kim chce. W tym świecie trudno oczekiwać, by logo pozostawało nietknięte – jak każdy żywy element, ewoluuje, by dać świadectwo temu, co chce zostać wyrażone przez artystę. Ostatecznie przecież centralnym tematem nie powinien być znak. Zadaniem i pytaniem  jest tożsamość – to, co żywe, czujące i podlegające zmianom - komentuje Rewaj.

Gucci ma w przemyśle kreatywnym niekwestionowaną pozycję

Z kolei Katarzyna Epa, business development director w Hilt&Co. zwraca uwagę, że jak się patrzy na nowe logo Gucci znaczenia nabierają słowa Marco Bizzarri, które wypowiedział obejmując stanowisko CEO Gucci czemu towarzyszyło zdjęcie ze ścian biura fotografii prezentujących historyczne pokazy włoskiego domu mody: "If you are constantly inspired by the past, how can you do something modern?".

- Duet Bizzarri & Michele od kilku lat eksperymentuje, obecna zmiana logotypu nie jest przecież ich pierwszą nową odsłoną logo marki. Poprzednia nie była tak odważna, wówczas utrzymano raczej typowy „standard marki premium" - złote litery na torbie czy pasku wpisujące się w typową narrację luksusowych brandów. Obecna zmiana logo Gucci to zwrot o 180 stopni - nowa nietypowa zaskakująca forma. W pierwszej chwili zdziwienie, które następnie łączy się z pozytywnymi emocjami, jakie wywołuje u nas niezdarne dziecięce pismo. Zastanawia mnie czy obecne logo zostanie na stałe czy jest może początkiem nowej strategii domu mody polegającej na modyfikowaniu go na potrzeby motywu przewodniego danej kampanii. Storytelling oraz marketing doświadczeń to stwierdzenia, które wpisują się w komunikację Gucci, czasem specyficzną, dziwną, inną, ale jak pokazują ich wyniki sprzedaży - skuteczną - uważa Katarzyna Epa.

Według Pawła Adamusa, senior designera w Dragon Rouge nowe logo Gucci pokazuje, że jest ona marką, która może sobie na dużo pozwolić i w zasadzie nie musi odpowiadać na pytanie, o co chodzi i czy ktoś to rozumie. - Jest eklektyczna, barokowa, manierystyczna, kreatywna, otwarta, i tego rodzaju działania tylko podkreślają jej wyjątkowy charakter i niekwestionowaną w przemyśle kreatywnym pozycję - puentuje ekspert.

Dołącz do dyskusji: Nowe logo Gucci stylizowane na pismo dziecka. "Nietypowe dla marki luksusowej" (opinie)

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
marketer
Kiedy na 3 godziny przed deadlinem przypominasz sobie, że masz projekt logotypu do oddania 💁🏻‍♀️
1 0
odpowiedź
User
grey
Jako, że fani Gucci to właśnie takie trochę duże dzieci, dopasowanie do grupy docelowej jest perfekcyjne. ;)
1 0
odpowiedź
User
jarek
Infantylność i kult młodości nas wykończą...a najbardziej samych młodych...😨
1 0
odpowiedź