SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jedna trzecia Polaków spotkała się z fakenewsowymi wideo w sieci

35,9 proc. Polaków, korzystających z internetu w ciągu ostatnich 12 miesięcy, napotkało w sieci treści wideo, które uznało za nieprawdziwe, a 41,5 proc. za przesadzone – wynika z badania przeprowadzonego przez Krajowy Instytut Mediów.

Zdecydowanie częściej napotkanie treści identyfikowanych jako fake news deklarują osoby z wyższym wykształceniem (45,3 proc.) oraz mieszkańcy miast średniej wielkości od 100 do 200 tys. mieszkańców (49,4 proc.) oraz miast największych, powyżej 200 tys. (38,0 proc.).

Osoby starsze, w wieku 65 lat i więcej, istotnie rzadziej dostrzegały w internecie treści nieprawdziwe. W ciągu ostatniego roku zidentyfikowała je niespełna 1/3 seniorów, korzystających z internetu (29,7 proc.). Zarówno nieprawdziwe, jak i przesadzone treści internetowe, istotnie częściej dostrzegały natomiast osoby młode, pomiędzy 16 a 29 rokiem życia (odpowiednio 44,2 proc. i 48,8 proc.).

Czytaj też: Premier, PAP, Onet i wPolityce powielili nieprawdziwą informację o śmierci ks. Małkowskiego

Najbardziej krytyczne wobec kontentu wideo w internecie są osoby z wykształceniem wyższym. Odsetek osób, które zetknęły się w internecie w okresie ostatniego roku z treściami ich zdaniem przesadzonymi, wyniósł w tej grupie 50,9 proc. Takie treści relatywnie częściej napotkali także mieszkańcy miast - najczęściej miast średniej wielkości od 100 do 200 tys. mieszkańców (52,9 proc.).

Po zetknięciu się z nieprawdziwą treścią 34,3  proc. Polaków niczego nie próbowało weryfikować. Jedynie 1,8 proc. zgłosiło podejrzane treści do organizacji sprawdzającej prawdziwość informacji podawanych w internecie.

„W internecie bardzo łatwo natknąć się na nieprawdziwe lub przesadzone informacje. Podstawą wydaje się krytyczne myślenie i weryfikacja źródeł, z jakich pochodzą czytane treści. Ważna jest także ocena ich wiarygodności. Z rozpoznaniem fake newsów znacząco słabiej radzą sobie osoby starsze, które w sposób mniej krytyczny i zwiększą łatwością przyjmują napotykane w internecie informacje” - komentuje Maja Kurzelewska, dyrektor Departamentu Badań KIM.

We wrześniu KIM opublikował wyniki badania założycielskiego za okres od stycznia do czerwca br., obejmujące gospodarstwa domowe i osoby indywidualne w wieku 4+. Badanie zostało zrealizowane na ogólnopolskiej, losowej próbie 8 474 gospodarstw domowych oraz 19 611 osób w wieku 4+. Badanie założycielskie jest badaniem populacyjnym, opisującym konsumpcję mediów elektronicznych w Polsce.

Dołącz do dyskusji: Jedna trzecia Polaków spotkała się z fakenewsowymi wideo w sieci

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl