2,5 miliarda ludzi na świecie nie ma dostępu do dobrej jakości urządzeń sanitarnych. Od 12 lat 19 listopada obchodzimy Światowy Dzień Toalet. Tegoroczna odsłona współpracy marki Domestos i Światowej Organizacji Toaletowej (WTO) doprowadziła do kampanii łamiącej tabu wokół kryzysu sanitarnego.
Sercem działań jest 4,5-metrowy interaktywny pomnik, postawiony w Londynie przy Tower Bridge. „Publiczna toaleta”, przedstawia kucającą postać, która na wysokości twarzy ma zainstalowany ekran multimedialny. Na ekranie wyświetlane są zdjęcia i filmy osób wspierających walkę z kryzysem. Każdy może publicznie okazać swoje poparcie poprzez przesłanie krótkiego (5-sekundowego) filmu lub zdjęcia.
Obchody Światowego Dnia Toalet są pretekstem do przedstawienia bardzo poważnego tematu, który jest często ignorowany lub zupełnie nieuświadomiony. Według badań przeprowadzonych na zlecenie marki Domestos, aż 71% Polaków nie ma świadomości skali zjawiska.
Na potrzeby działań powstała witryna akcji www.publicznatoaleta.pl, na której można znaleźć szczegółowe informacje, w jaki sposób oddać głos poparcia oraz szczegóły na temat kryzysu sanitarnego, niebezpieczeństw związanych z brakiem toalet. Specjalnie z tej okazji została stworzona infografika „Straszna kupa”. Z infografiki można dowiedzieć się m.in. faktów, na temat skali kryzysu sanitarnego i jego wpływu na mieszkańców globu. W ramach działań, do akcji zaproszono także polskich blogerów.
Podczas inauguracji kampanii został opublikowany raport „Toalety dla zdrowia” przygotowany przez London School of Hygiene and Tropical Medicine we współpracy z Domestos. Znajdują się w nim wyniki przeprowadzonych badań, informacje na temat zagrożeń dla zdrowia i ekonomii, wynikających z istnienia kryzysu oraz rekomendacje na przyszłość. Ponadto Domestos oraz Światowa Organizacja Toaletowa, swoje zaangażowanie w poprawę warunków sanitarnych wyrażają poprzez pomoc w zapewnianiu długoterminowych i trwałych rozwiązań w ramach inicjatywy - Akademia Toaletowa (Toilet Academy).
W Polsce patronat medialny nad akcją objęły serwisy Kobieta.pl i Rodzice.pl.
Za strategię na polski rynek, kreację i realizację odpowiada agencja INSIGNIA.
Więcej informacji:
Strona główna akcji www.publicznatoaleta.pl
Polski fan page: www.facebook.com/Splucz.Kryzys.Sanitarny
Polska grupa społecznościowa www.nk.pl/#dlazdrowiadzieci
O Fundacji Unilever www.unilever.com/foundation
O Światowej Organizacji Toaletowej: www.worldtoiletday.org