Na myśl o 30 marca drży połowa Internetu. Firmy posiadający fan page, copywriterzy i managerowie dbający o ich rozwój oraz miliony szarych użytkowników, posiadających konta na Facebooku bledną jak na informację o zmianie ustroju państwa, bowiem w przedostatni dzień marca Facebook Timeline stanie się obligatoryjny.
Timeline to nowy wygląd i funkcjonalność profili prywatnych i stron fanowskich na Facebooku. Obecnie jeszcze opcjonalny, a 30 marca obowiązkowo wdrożony dla wszystkich, wzbudza gorącą polemikę na forach i przede wszystkim na samym portalu. Po jednej stronie barykady stoją zwolennicy technologicznych nowinek, po drugiej sceptycy dotychczasowych mocno dyskusyjnych udogodnień Facebooka opartych na metodzie prób i błędów. Czy Facebook Timeline jest rzeczywiście tak straszny, jak go malują?
Timeline, w polskiej wersji językowej Oś czasu, to, jak na konferencji 8 września reklamował Mark Zuckerberg, „historia naszego życia opowiedziana na jednej stronie”. Bez potrzebny kilkunastokrotnego klikania w „Starsze posty” będzie można przejść do wydarzeń sprzed kilku lat lub za pomocą podwójnego kliknięcia je… ukryć. Zakładka „Mapy” podsumowuje dotychczasowe miejsca, w których się meldowaliśmy i tym samym daje możliwość pochwalenia się przed znajomymi swoimi kosmopolitycznymi doświadczeniami. Timeline daje całkowicie nowe opcje kreowania osobistego wizerunku, sprowadzając stronę profilową do swoistego CV. To także całkowita rewolucja w obszarze działania fan page’ów.
Dominika Chłopicka, Manager ds. Social Media w 365PR: „Znika opcja rekomendacji produktu. Nieograniczona dotąd ilość zakładek została dotkliwie okrojona do dwunastu, przy czym w głównym widoku jest miejsce na trzy, co przy nieusuwalnej galerii zdjęć, daje de facto, dwie zakładki, co będzie wiązało się z dużym wyzwaniem dla marketerów i ogromem pracy grafików. Drugą ważną zmianą z marketingowego punktu widzenia, jest możliwość wysyłania wiadomości do administratorów fan page’ów. Pozwoli to na lepszą interakcję marki z klientem, jednak może skończyć się zalewem spamu i krytyki. Nowością są również rozbudowane statystyki dla zarządzających – ich faktyczną funkcjonalność przyjdzie nam poznać z czasem.”
Ewidentnym plusem Osi czasu jest jej interfejs – czytelny, bardziej profesjonalny i przede wszystkim estetyczny – oraz opcja przyklejenia priorytetowych zmian statusu na w górnej części profilu przez tydzień. Jako że wszelkie zmiany zawsze niosą ze sobą kontrowersje, reszta modyfikacji jest kwestią subiektywną.
Na pocieszenie mniejszego zdjęcia profilowego dostajemy zdjęcie w tle, które daje nam nieskończony wachlarz możliwości, o których dotychczas mogliśmy pomarzyć. Dostęp do archiwalnych informacji, który niesie za sobą lęk utraty prywatności, notabene pozwala na niewinny stalking w naszym własnym interesie. Kluczem do sukcesu jest zarządzanie opcjami prywatności – umiejętne uchroni przed atakami hakerów, przed którymi straszą malkontenci. Każdy stary post można ukryć, klikając w przycisk „usuń wydarzenie z życia”, będące absolutnym katharsis.
Facebook daje nam możliwość przygotowania się na nadejście nieuniknionego, udostępniając opcję „preview” czyli udostępnieniu profilu Timeline po jego uprzednim zorganizowaniu, jednak nie później niż 30 marca. Jakkolwiek niepochlebne są obecnie opnie na temat nowego interfejsu, jedno jest pewne – pod koniec marca nasze news feed zaspamują gromy rzucane przez topornych, o których za kilka miesięcy nikt nie będzie pamiętał tak, jak o poprzednich eksperymentach Facebooka.
365 PR to dynamicznie rozwijajaca się multi-agencja z Krakowa, która specjalizuje się w strategiach obecności firm w Internecie. 365 PR zarządza rozwojem projektów e-commerce, opracowuje i wdraża modele obecności w nowych mediach. Firma proponuje nowoczesne narzędzia promocji marki - jaki elektroniczne biura prasowe oparte na modelu wire-service. Krakowska agencja specjalizuje się w usługach konsultingowych z zakresu e-marketingu, prowadzi też dla swoich klientów zintegrowane kampanie promocyjne w Internecie. W środowisku socila media rozwija autorskie apliakcje i projekty biznesowe. Ale przede wszystkom, 365 PR to skuteczne usługi PR przez 365 dni w roku.