Kryzys gospodarczy, który od 2008 roku zapanował na świecie, nie dotknął e-handlu. W Polsce sektor e-commerce prężnie się rozwija. Jak wykorzystać tę sprzyjającą tendencję i inwestować w sukces naszego sklepu?
Warunkiem sukcesu każdego sklepu jest jego wyraźna widoczność w sieci. Konieczna jest więc skuteczna promocja. Trzy najbardziej efektywne, moim zdaniem, sposoby na promocję to: pozycjonowanie, linki sponsorowane oraz media społecznościowe. Pierwsze dwa zagwarantują nam, że klient poszukujący w internecie konkretnego produktu, znajdzie go, widząc naszą reklamę w wyszukiwarce lub adres sklepu na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Media społecznościowe zadbają z kolei o to, by zainteresowani naszą marką klienci mogli poznać, jak najwięcej informacji o nas i naszych towarach.
Promocja wiąże się jednak z kosztami. Czy można promować się efektywnie i niedrogo?
Metody, które omówiłem prócz swojej skuteczności, kuszą także stosunkowo niskim kosztem stosowania. Firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron coraz częściej wyceniają swoje usługi w oparciu o wymierne efekty – wysokie miejsce w wyszukiwarce. Kampanie linków są płatne wyłącznie po kliknięciu w naszą reklamę przez internautę. Nie płacimy więc za samo wyświetlenie reklamy, a niejakie „przyciągnięcie klienta”. Media społecznościowe? Inwestycja w profesjonalną ich obsługę, szybko się zwróci.
A więc stawiać na promocję. Czy to jedyne metody na sukces e-sklepu?
Oczywiście, że nie. Wiele czynników składa się na ten sukces. Ogromne znaczenia ma sama techniczna strona sklepu. Dobrym przykładem jest interfejs – podstawa każdej strony, która może zadecydować o sukcesie lub klęsce e-sklepu. Przede wszystkim powinien być prosty, przejrzysty i intuicyjny. W ciągu kilku lat gwałtownego rozwoju e-commerce w Polsce, powstały pewnego rodzaju „standardy”, których nie powinniśmy ignorować zakładając sklep. Chodzi tutaj o zupełnie prozaiczne kwestie, jak tradycyjne miejsce „koszyka” czy zakładki „kontakt” na stronie. Kluczowym słowem dla budowy sklepu w oparciu o ogólnie przyjęte standardy jest: intuicyjność. Klient wchodzi do e-sklepu, by obejrzeć produkty i dokonać zakupu. Nie chcemy, by poczuł się zmęczony i zirytowany próbując odnaleźć się na naszej stronie. Warto ograniczyć też ilość banerów i treści promocyjnych – wszystko z umiarem. Reklama ma zachęcać, ale nie krzyczeć. Pamiętajmy, że to, co podoba się nam, jest oryginalne i niespotykane, może utrudniać klientowi zakupy! Inwestując w innowacje warto wybierać te, które dają klientowi wymierne korzyści – np. zintegrowanie koszyka ze stroną umożliwiającą komentowanie produktów sprzedawanych w sklepie. To pozwoli mu poznać opinie innych na temat asortymentu. Podstawą są także wyraźnie zaznaczone dane kontaktowe do sklepu oraz duże i solidnie opisane zdjęcia produktów.
Czy te sposoby wystarczą, by budować lojalność klientów wobec naszej marki?
Istotne jest zauważenie, że jak w każdym sklepie – mamy do czynienia z dwojakimi klientami: jedni pojawiają się w naszym sklepie pierwszy raz, inni kupują coś po raz kolejny. Warto przekonać do siebie i jednych, i drugich. Pierwszym możemy zaoferować rabaty i promocje, które zachęcą do regularnego zaglądania na naszą stronę. Druga grupa powinna poczuć się doceniona. Możemy więc zainwestować w upusty, karty upominkowe (np. spersonalizowane – z okazji urodzin) lub inne narzędzia pozwalające przekonać ich, że warto robić u nas zakupy, bo są traktowani wyjątkowo. Dobrym patentem są także konkursy – klienci będą walczyć o nagrody, zaglądając przy tym na stronę.
Czy własny e- sklep może prowadzić osoba posiadająca małą wiedzę informatyczną?
Obsługa zleceń i zarządzanie sklepem nie powinny sprawiać kłopotu nawet laikom. Dobrze zaprojektowana strona daje np. możliwość obsługi zleceń przez prosty panel administracyjny, wiadomości e-mail lub nawet SMS! Wystarczy podstawowa umiejętność pracy z komputerem i poruszania się po internecie. Podkreślam jednak: dobrze zaprojektowana strona. W tym wypadku warto zainwestować w usługi profesjonalistów. Koszt przygotowania profesjonalnej strony szybko się zwróci, a my będziemy mogli swobodnie zarządzać dedykowanym sklepem.
A promocja w mediach społecznościowych? Czy na tym można zaoszczędzić?
Owszem, jest taka możliwość. Uważam jednak, że trzeba się na tym znać, ponieważ nieumiejętna działalność w mediach społecznościowych może wyrządzić więcej krzywdy niż całkowity brak promocji na tym polu. Profile na tego typu serwisach nie powinny mieć charakteru bezpośredniej reklamy. Social media mają pozwolić klientowi poznać firmę bliżej, ale przede wszystkim być z nią w kontakcie – nawiązywać dialog, nie monolog. Najważniejsza jest więc rozmowa z fanami. Należy odpowiednio ją prowadzić, kierując we właściwą, korzystną dla marki stronę – poruszać internautów, prowokować do dyskusji trafnymi wpisami lub intrygującymi zdjęciami.
Od czego powinien zależeć charakter naszej reklamy?
Na pewno nie w głównej mierze od asortymentu sklepu czy usługi oferowanej przez firmę. Najpierw powinniśmy uświadomić sobie, czego nasza działalność potrzebuje, w jaki sposób powinniśmy ją kreować. Chcemy być ekspertem? Prowadźmy bloga z eksperckimi artykułami naszych pracowników. Niech klienci wiedzą, że mają do czynienia ze specjalistami w swojej branży i korzystają z ich wiedzy. Zależy nam na dialogu z klientem? Media społecznościowe dają nam taką możliwość.