SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVN będzie walczył z fake newsami. Wystartował Konkret24, szefową Beata Biel

W środę wystartował nowy projekt fact-checkingowy przy TVN - Konkret24. Portal będzie zajmował się fake newsami czy analizą wiadomości w sieci. - Będziemy również weryfikować wypowiedzi polityków. Nie będziemy sprawdzać ich opinii, a tylko fakty na które się powołują - mówi Wirtualnemedia.pl Beata Biel, szefowa serwisu.

fot. Konkret24 fot. Konkret24

Pod adresem konkret24.tvn24.pl wystartował nowy serwis fact-checkingowy Grupy TVN. Prace nad projektem trwały od września 2017 roku, za koordynowanie prac nad portalem odpowiadającym za weryfikację prawdziwości podawanych w sieci informacji odpowiada Beata Biel. Sam portal jest częścią działu portali informacyjnych TVN, którym kieruje Mateusz Sosnowski.

Konkret24 jest jednym z sześciu polskich projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach jednej z edycji programu Google DNI Innovation (w ramach Google Digital News Initiative), który wspiera rozwój europejskich inicjatyw z zakresu jakościowego dziennikarstwa w internecie.

W portalu można znaleźć tematy z zakresu „Polska”, „Świat”, „Polityka”, „Nauka”, „Technologie”. Wśród materiałów fact-checkingowych na razie znalazły się m.in. „Czy Rada Europy potwierdziła, że Tu-154M rozpadł się w powietrzu?”, „Czy wojskowi NATO publicznie krytykują polskich żołnierzy?”, oraz „Czy to wideo pokazuje muzułmanów zapędzanych do komory gazowej?”.

Nie tylko polityka

- Nie będziemy się ograniczać na pewno jedynie do polityki. Czasem będą to mniejsze weryfikacje fake newsów, bardzo proste, kilkuzdaniowe, dotyczące tego, co pojawia się w sieci. To mogą być najróżniejsze tematy: od zdrowia, przez naukę po gwiazdy - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Beata Biel, szefowa serwisu Konkret24. - W planach będziemy mieć również weryfikację wypowiedzi polityków. To na pewno jeden z naszych celów: sprawdzać dane, które podają. Nie będziemy sprawdzać ich opinii, a tylko fakty na które się powołują - dodaje.

W zespole Konkret24, oprócz Beaty Biel pracuje m.in. Jan Kunert, który do TVN24 przeszedł z telewizji Polsat, oraz Piotr Jaźwiński.

Dziennikarka w rozmowie z nami tłumaczy cel powstania serwisu: - Zawsze mówię to nie tylko jako dziennikarz, ale także jako trener i edukator: jeżeli jestem w stanie jednej osobie pokazać prawdę i pozwolić jej zrozumieć, że jest dezinformowana, to jest już jakiś cel. Nie celuję oczywiście w jedną osobę, a w wielu odbiorców. Nie posprzątamy całej sieci, nie pokonamy zjawiska fake newsów, ale poprzez jakościowe, dobre dziennikarstwo jesteśmy w stanie z tym walczyć. Być może dużo bardziej niż poprzez inne rozwiązania. Jakością jesteśmy w stanie oczyścić sieć. Nawet jeśli nie zmienimy opinii, to możemy pomóc im weryfikować informacje - podkreśla Biel.

Wcześniej Google News Lab

Beata Biel do maja 2017 roku związana była z Google News Lab, gdzie była odpowiedzialna za szkolenia mediów w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Wcześniej pracowała jako dziennikarka i realizatorka telewizyjna. Przez wiele lat związana była z telewizją TVN (głównie z programami "Uwaga!" i "Superwizjer") - tam pracowała jako dziennikarz, szef zespołu dokumentalistów, a w końcu wydawca.

Jest stypendystką Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS) w Waszyngtonie, laureatką nagród dziennikarskich za reportaże oraz ekspertem ds. szkoleń w Fundacji Reporterów, gdzie doświadczeni dziennikarze organizują szkolenia dla studentów i młodych adeptów zawodu.

Dotacje z Google News Initative pozyskały także Polska Press Grupa, Gremi Media, Wirtualna Polska, 300polityka i Stowarzyszenie Gazet Lokalnych.

W ub.r. grupa kapitałowa TVN zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 7,3 proc. do 1,81 mld zł oraz 466,22 mln zł zysku netto (wobec 34,93 mln zł rok wcześniej). Procentowo przychody ze sponsoringu zwiększyły się dużo bardziej niż z reklam.

W ub.r. Discovery Polska, jeszcze przed fuzją z Grupą TVN, zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 7,1 proc. do 102,76 mln zł oraz 25,65 mln zł zysku netto (wobec 32,37 mln zł rok wcześniej). Spółka Green Content nadająca kanał Metro TV miała 11,58 mln zł straty netto.

Dołącz do dyskusji: TVN będzie walczył z fake newsami. Wystartował Konkret24, szefową Beata Biel

73 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
chce się Ź,,,,,ygać
Cały ten tvn to jeden wielki FUCK
0 0
odpowiedź
User
What?
Haha. Stacja tworząca fake newsy będzie je weryfikować? Hahaha
0 0
odpowiedź
User
walter
Bardzo dobry projekt.

Pisowskie mendy mogą się już bać.
0 0
odpowiedź