SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Internet w Agorze na coraz większym minusie. Wolniejsza zmiana w Yieldbirdzie

W czwartym kwartale ub.r. spadek przychodów segmentu internetowego grupy Agora pogłębił się do 17,4 proc., a strata operacyjna - do 4,7 mln zł. Firma przyznaje, że sprzedaż usług w modelu SaaS jej spółki zależnej Yieldbird idzie wolniej niż planowano.

Fot. Jacek Kowalski Fot. Jacek Kowalski

Przychody sprzedażowe segmentu internetowego grupy Agora w czwartym kwartale ub.r. wyniosły 44,3 mln zł, co wobec 53,6 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 17,4 proc. Wpływy z reklam zmalały o 18,8 proc. do 40,3 mln zł.

W sprawozdaniu Agory zaznaczono, że ten spadek w największym stopniu wynika z mniejszych przychodów zajmującej się reklamą programatyczną spółki zależnej Yieldbird. - Głównie z powodu zmian wynikających z rozwijania współpracy w modelu SaaS i ograniczenia sprzedaży usług reklamowych - wyjaśniono.

CZYTAJ TEŻ: Agora już nie chce burgerowni. Ruszyły negocjacje

Opisując swoje wyniki z trzeciego kwartału ub.r., Agora podkreśliła, że Yieldbird wprowadził na rynek swoją autorską platformę - „pierwszą na świecie aplikację dla wydawców stron internetowych umożliwiającą wygodne zarządzanie tak wieloma parametrami monetyzacji swojego serwisu w jednym miejscu”. Zaznaczono, że oferta obejmuje dwie usługi (Programmatic Deals, Expert Services) oraz pięć technologii.

Natomiast w prezentacji za czwarty kwartał przyznano, że sprzedaż nowej oferty Yieldbirda idzie wolniej niż zakładano. W całym ub.r. jego przychody z usług w modelu SaaS podskoczyły rok do roku o 151 proc. i stanowiły prawie jedną czwartą łącznych przychodów.

Bez mundialu Gazeta.pl ze spadkiem

Z kolei kwartalne przychody reklamowe Grupy Gazeta.pl zmalały rok do roku, ponieważ mniejsze były wpływy programatyczne i sprzedaż bezpośrednia, głownie dlatego że rok wcześniej rozgrywano piłkarskie mistrzostwa świata. Zwiększyły się natomiast przychody z reklamy e-commerce.

Serwisy i aplikacje internetowe Grupy Gazeta.pl w lutym br. zanotowały 17,36 mln użytkowników oraz 43 minuty i 11 sekund średniego czasu korzystania (według badania Mediapanel).

Natomiast pozareklamowe przychody pionu internetowego grupy Agora w czwartym kwartale ub.r. były wyższe niż przed rokiem. Wzrosły wpływy SaaS-owe Yieldbirda, natomiast zmalała sprzedaż pozostałych usług Gazeta.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W całym ub.r. przychody obszaru internetowego grupy Agora zmalały o 14,7 proc. do 154,4 mln zł, z czego sprzedaż reklam wyniosła 137,7 mln zł (po spadku o 16,3 proc.).

HRlink i Goldenline warte 7,3 mln zł mniej

Koszty operacyjne segmentu internetowego w czwartym kwartale ub.r. sięgnęły 49,1 mln zł, po wzroście rok do roku o 9,1 proc. Najbardziej przyczyniło się do tego 7,3 mln zł odpisu dotyczącego utraty wartości aktywów HRlink i wartości niematerialnych Goldenline. Na początku stycznia br. Agora prawie 80 proc. posiadanych udziałów HRlink sprzedała spółce zależnej Grupy Pracuj za 6,2 mln zł.

Kwartalne nakładki na usługi obce zmalały natomiast o 14,2 proc. do 18,8 mln zł. - Wydatki te były niższe zwłaszcza w spółce Yieldbird, co wiązało się ze spadkiem kosztów dzierżawy powierzchni reklamowych i z niższymi wpływami ze sprzedaży usług reklamowych. Wyższe koszty usług obcych odnotował pion Gazeta.pl - opisano w raporcie Agory.

CZYTAJ TEŻ: Agora z optymizmem o rynku reklamowym w tym roku. „Realne jest osiągnięcie górnego pułapu tych prognoz”

Koszty pracownicze zmniejszyły się o 2 proc. do 14,5 mln zł, bo zmalało zatrudnienie w spółkach HRlink i Yieldbird, natomiast w grupie Gazeta.pl wydatki w tym zakresie wzrosły. Z kolei wydatki na reklamę i reprezentację podskoczyły z 4,4 do 5,6 mln zł, ponieważ mocniej promowano Gazeta.pl.

Prawie 15 mln zł straty operacyjnej

Kolejny kwartał z rzędu pogorszyła się rentowność segmentu. Jego zysk EBITDA poszedł w dół z 11,6 do 5,1 mln zł, a wynik operacyjny - z 8,6 mln zł zysku do 4,8 mln zł straty.

W trzecim kwartale ub.r. rentowność operacyjna pionu spadła z 0,8 mln zł zysku do 4,2 mln zł straty, w drugim - z 1,4 mln zł zysku do 2,3 mln zł straty, a w pierwszym - z 0,7 mln zł zysku do 3,7 mln zł straty. Ostatni raz segment osiągnął zysk operacyjny (spadek rok do roku z 13,8 do 12,1 mln zł) w czwartym kwartale 2022 roku.

Natomiast w całym ub.r.przy minimalnym spadku kosztów operacyjnych (o 0,4 proc. do 169 mln zł) zysk EBITDA zmalał z 23,5 do 4,2 mln zł, a wynik operacyjny - z 11,5 mln zł zysku do 14,6 mln zł straty.

W czwartym kwartale ub.r. grupa Agora przy wzroście przychodów o prawie jedną trzecią zarobiła na czysto 50,9 mln zł. Po przejęciu Eurozetu skokowo zwiększyły się jej wyniki w pionie radiowym.

Od początku kwietnia grupa Gazeta.pl działa jako osobna spółka, w 100 proc. należąca do Agory. Prezeską nowej spółki została Agnieszka Siuzdak, a pozostali członkowie jej zarządu to Małgorzata Blada, Artur Birnbaum i Bartosz Wysocki.

Dołącz do dyskusji: Internet w Agorze na coraz większym minusie. Wolniejsza zmiana w Yieldbirdzie

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Yieldbird
Jako wydawca korzystam z rozwiązań yb, jednak uważam, że nie są one warte swojej ceny. Znacznie lepsze wyniki przychodowe osiąga się, gdy samodzielnie przeprowadza się optymalizację. Takie rozwiązania na Zachodzie już dawno upadły, a yb utrzymuje się jedynie dzięki wsparciu finansowemu Agory.
23 0
odpowiedź
User
7
Uśmiechnięta Polska wyrówna straty madialnej tubie propagandowej.
37 9
odpowiedź
User
Moj nik
BRAVO! Oby tak dalej!
17 5
odpowiedź