SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Pijana majówka Polaków. Na alkohol wydamy więcej niż na jedzenie

Polacy, którzy wybierają się na grilla w czasie majówki, wskazują, że nawet połowa ich budżetu zostanie przeznaczona na alkohol – wynika z badania UCE Research. Na stołach królować będzie piwo. - Wyniki badania mocno mnie niepokoją. Wydaje się, że na tego typu spotkaniach w dużej części to alkohol będzie numerem jeden, a nie żywność – ocenia współautor badania Robert Biegaj. 

fot. PAP/Paweł Kula fot. PAP/Paweł Kula

Uczestnicy sondażu UCE Research i Grupy Offerista zamierzają grillować w czasie majówki i wskazują, jaki udział w wydatkach na tę okoliczność będzie miał alkohol. Łącznie blisko połowa z nich, bo 49,4 proc. osób, podaje 30-50 proc. kosztów. W tej grupie 27,9 proc. konsumentów deklaruje 30-40 proc., a 21,5 proc. – wymienia nawet 40-50 proc.

– W naszej kulturze alkohol jest nieodzowną częścią spotkań przy grillu. Jednak przyznam szczerze, że wyniki badania mocno mnie niepokoją. Polacy sporą część środków przeznaczanych na grillowanie wydadzą na napoje procentowe. Patrząc na ww. dane, wydaje się, że na tego typu spotkaniach w dużej części to alkohol będzie numerem jeden, a nie żywność. Oprócz niej trzeba przecież jeszcze kupić sztućce, tacki, węgiel itd. A tego typu akcesoria w tym roku mocno zdrożały, bo średnio o ponad 24 proc. rdr. – komentuje Robert Biegaj, współautor badania i wieloletni ekspert rynku retailowego z Grupy Offerista.

Zobacz: Ponad połowa Polaków wyda mniej na majówkę

Wydatki Polaków na alkohol w majówkę

Co dziesiąty konsument planujący grillowanie w majówkę wskazuje, że 20-30 proc. budżetu na tę okoliczność przeznacza na sam alkohol. Podobny odsetek badanych twierdzi, że 50-60 proc. wszystkich wydatków pójdzie na ten cel. 7,6 proc. uczestników sondażu zapowiada więcej niż 20 proc.. 5,9 proc. ankietowanych wskazuje najwyższą w badaniu część środków, bo ponad 70 proc. Natomiast 4,8 proc. respondentów zakłada, że aż 60-70 proc. kosztów całego grillowania będą stanowiły napoje procentowe.

– To kolejne informacje, które mogą niepokoić. Wychodzi na to, że 20,8 proc. badanych przeznacza zdecydowanie więcej pieniędzy na napoje procentowe niż na samą żywność, nie mówiąc już o akcesoriach. Wygląda zatem na to, że spotkanie przy grillu będzie dla tych osób tylko pretekstem do napicia się alkoholu – zaznacza ekspert.

Do tego z badania wychodzi, że blisko 73 proc. konsumentów planujących zakup alkoholu postawi na piwo, a ponad 21 proc. nabędzie wódkę. Marginalna część, bo tylko niecałe 6 proc., sięgnie po wino lub cydr. – Mówiąc wprost, piwo będzie królować podczas majówkowego biesiadowania przy grillu – dodaje Robert Biegaj.

Jak informują analitycy z UCE Research, 88,7 proc. konsumentów wyda jakąś część pieniędzy na alkohol w związku z planowym grillowaniem. Tylko 4,2 proc. respondentów umawia się na grilla i nie kupuje napojów procentowych na tę okoliczność. Natomiast 7,1 proc. ankietowanych jest jeszcze niezdecydowanych lub nie potrafi się w tej kwestii określić.

Zobacz: Firmy oferujące noclegi spędzą majówkę na liczeniu strat

Drugie dno picia w majówkę

– Dane te są zatrważające, ale chyba mało kto spodziewałby się, że będą inne. Polacy zwyczajnie traktują grilla jako pretekst do picia alkoholu. I to wyraźnie widać po tym badaniu. Swoją cegiełkę dołożą do tego też sklepy, które ostro ruszą z promocjami na napoje procentowe, szczególnie na piwo. Będzie to mocno sprzężone z ofertą na grilla, bo jak widać po tym badaniu, alkohol wydaje się rodakom wręcz niezbędny do tego typu spotkań. I tak to koło co roku się kręci – podkreśla Robert Biegaj.

Ekspert z Grupy Offerista dodaje również, że oprócz powyższych kontekstów sprawa ma jeszcze drugie dno. Wielu Polaków, po mocno zakrapianym alkoholem biesiadowaniu, wsiada za kierownicę. I to jest prawdziwa plaga. Dane Policji to potwierdzają. W zeszłoroczną majówkę zatrzymano ponad 1840 pijanych kierowców. W ponad 300 wypadkach zginęło 26 osób, a przeszło 350 zostało rannych. Tegoroczne deklaracje konsumentów budzą obawy przed powtórką ww. scenariusza. Dlatego autorzy badania apelują w tym roku do rodaków o rozsądek i rozwagę.

Dołącz do dyskusji: Pijana majówka Polaków. Na alkohol wydamy więcej niż na jedzenie

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tooosk
Pijany Polak dobry Polak bo głupi. Tak właśnie my Nieeemcy o was myslimy.
10 3
odpowiedź
User
aaaa
ale foto daliscie
5 0
odpowiedź
User
Hans
ale foto daliscie


No co? POlacy. Chamyyy nie mówiące dzień dobry, pijane i przeklinające. Was to na szparagi tylko do nas Niemcówww.
9 2
odpowiedź