SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Branża telewizyjna: najważniejsze wydarzenia w 2020 roku, prognozy na 2021

W ramach naszego cyklu podsumowań 2020 roku w mediach i marketingu tym razem zajmujemy się branżą telewizyjną. O najważniejszych wydarzeniach minionego roku i prognozach na 2021 rok portalowi Wirtualnemedia.pl opowiadają Dorota Żurkowska-Bytner, Małgorzata Seck, Tomasz Teodorczyk, Bogusław Kisielewski, Katarzyna Baczyńska, Dariusz Dąbski, Ryszard Sibilski, Andrzej Kozłowski i Michał Winnicki.


Dorota Żurkowska-Bytner, dyrektor Eurosportu w Polsce, członek zarządu TVN i Discovery Polska

Wydarzenie roku - sukcesy polskich sportowców w czasach pandemii.
Rok 2020 był ogromnym wyzwaniem dla każdego i w niemal każdej sferze życia. W tych trudnych i często ponurych momentach mogliśmy z uśmiechem patrzeć na niesamowite osiągnięcia polskich sportowców. Jeszcze nim w Polsce zetknęliśmy się z problemami pandemii Dawid Kubacki w pięknym stylu wygrał Turniej Czterech Skoczni. We wrześniu Iga Świątek osiągnęła historyczny sukces wygrywając Roland-Garros. Robert Lewandowski dzięki swoim fenomenalnym osiągnięciom został wybrany najlepszym piłkarzem roku przez FIFA. To bardzo istotne wydarzenia także pod względem społecznym - nasi wspaniali sportowcy pokazują, że niemożliwe nie istnieje i że dzięki talentowi i ciężkiej pracy można sięgnąć gwiazd.

Sukces roku - wygrana Igi Świątek w Roland-Garros
19-letnia tenisistka z Polski została pierwszą polską mistrzynią Wielkiego Szlema. Polka grała w Paryżu jak natchniona i z każdym kolejnym zwycięstwem rosła w siłę. Pokonywała rywalki i zyskiwała coraz większe uznanie w oczach największych tenisowych sław. Widzieliśmy też jak ogromnym zainteresowanie cieszyły się jej mecze. Aby dać wszystkim kibicom możliwość wspierania rewelacyjnej tenisistki i wspólnego przeżywania sportowych emocji, podjęliśmy decyzję o równoległej transmisji półfinału i finału w Eurosporcie 1 i TVN. Przełożyło się to na znakomite wyniki oglądalności. Finał oglądało ponad 2,5 mln osób, co oznacza, że był to mecz z najlepszą oglądalnością w historii transmisji turniejów Wielkiego Szlema w Polsce. Sport to pasja i emocje, które najlepiej przeżywać wspólnie.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku - pandemia COVID-19
Pandemia COVID-19 to kryzys, który dotknął wszystkich. Wirus zebrał i dalej zbiera przerażające żniwo na całym świecie. Wiele osób straciło bliskich, wiele żyje w strachu o zdrowie swoje i ukochanych osób. Pandemia zamknęła nas w domach, dzieci przeszły na edukację zdalną, co niesie za sobą oczywiste skutki społeczne. Bezprecedensowa sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy ma też ogromny wpływ na gospodarkę i funkcjonowanie przedsiębiorstw, co bezpośrednio przekłada się na sytuację ekonomiczną Polek i Polaków. Pandemia wywróciła wszystko, co do tej pory znaliśmy, do góry nogami i zmusiła nas do adaptacji do nowych warunków. Kryzysy mogą jednak być katalizatorami pozytywnych zmian. Mam nadzieję, że tak będzie i zobaczymy to w 2021 roku.

Człowiek roku - Kamala Harris
Kamala Harris zostanie niebawem zaprzysiężona jako wiceprezydent Stanów Zjednoczonych, co jeszcze kilkanaście lat temu wydawało się niemożliwe. Jest pierwszą kobietą i pierwszą przedstawicielką mniejszości narodowych na tym stanowisku. To wyraz siły różnorodności i tego, jakie przemiany dokonują się na świecie. Po ogłoszeniu wstępnych wyników wyborów powiedziała, że jest pierwszą kobietą na tym stanowisku, ale na pewno nie ostatnią. Mam nadzieję, że tak będzie, a kariera Kamili Harris będzie drogowskazem dla milionów kobiet na świecie.

Akcja/kampania/projekt roku - Eurosport zdalnie
W marcu świat sportu się zatrzymał, co było ogromnym wyzwaniem także dla telewizji sportowych. Bardzo szybko podjęliśmy decyzję o pracy zdalnej, ale nie mogliśmy zostawić naszych widzów. Dzięki odważnym i innowacyjnym ruchom udało nam się zapewnić transmisje z wydarzeń sportowych na żywo nawet w okresie, gdy świat sportu borykał się z przekładaniem lub odwoływaniem kolejnych imprez.  Eurosport współorganizował i pokazywał wirtualne imprezy sportowe takie jak „Wyścig z Pokoju”, „Zwift Tour for All”, czy „Formuła E RaceAtHome Challenge”. Oferowaliśmy też programy na żywo z udziałem wielkich gwiazd w cyklu „Okno na sport”.  Wraz ze wznowieniem rozgrywek sportowych na żywo, ramówki Eurosportu wypełniły transmisje z najważniejszych wydarzeń świata, które w każdym tygodniu przyciągają przed telewizory setki tysięcy widzów. Trwający sezon zimowy cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Przed nami kolejne miesiące pełne sportowych emocji na najwyższym poziomie, których kulminacją będą Igrzyska Olimpijskie w Tokio!

Premiera/debiut/nowość roku - discovery+
Platforma discovery+ to unikat wśród serwisów streamingowych, bo oferuje przede wszystkim treści non-fiction. W ciągu roku discovery+ zostanie uruchomione w 25 krajach, a w Polsce kolekcja jest już dostępna w Player.pl. Rozwój serwisów OTT jest kluczowy dla branży telewizyjnej i bez wątpienia ich znaczenie będzie coraz większe, dlatego uruchomienie przez Discovery swojej platformy, która daje milionom ludzi na świecie dostęp do ich ulubionych produkcji na każdym urządzeniu jest tak istotne. Jestem przekonana, że będzie to ogromny sukces.

Trend roku - zdalna codzienność
Od marca TVN Grupa Discovery podobnie jak bardzo wiele firm z rozmaitych branż pracuje w dużej mierze zdalnie. Spotkania i konferencje odbywamy za pomocą dedykowanego oprogramowania. Dzieci uczą się z domów. Możemy zdalnie obejrzeć spektakl teatralny, czy „wybrać się” na koncert. Zdalnie organizowane są warsztaty, imprezy kulturalne, towarzyskie, premiery i rozmaite eventy. Oczywiście nie wszystko da się przenieść do przestrzeni wirtualnej, ale zmuszeni do tego przez sytuację na świecie, bardzo szybko i dobrze przystosowaliśmy się do sytuacji. Spodziewam się, że w przyszłości wiele firm, do tej pory sceptycznie nastawionych do home office, zdecyduje się na wprowadzenie hybrydowego modelu pracy. Przy odpowiednim zarządzaniu i zaangażowaniu pracowników taki model niesie za sobą szereg korzyści.

Prognoza na 2021 rok - nowa normalność
Pandemia COVID-19 trwa i chyba nikt nie jest w stanie wyrokować, kiedy się zakończy. Po początkowym szoku i nagłej zmianie, przystosowaliśmy się do nowych warunków życia, pracy i nauki i w 2021 roku będziemy musieli przyzwyczaić się do nowej normalności. W Eurosporcie przygotowujemy się do obsługi najważniejszej imprezy sportowej świata, czyli przeniesionych na 2021 roku igrzysk olimpijskich w Tokio. Jest wielce prawdopodobne, że znaczna część naszej pracy będzie w dalszym ciągu zdalna, ale ostatnie miesiące pokazały, że nie ma dla nas rzeczy niemożliwych. Dzięki technologii nasi komentatorzy mogą pracować zdalnie, jesteśmy w stanie „teleportować” sportowców do studia, tworzyć angażujące treści przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i dawać widzom niezwykle potrzebną rozrywkę. Niektóre rozwiązania, jak wspomniana „teleportacja”, to znakomity dodatek do naszej anteny i coś, co bez wątpienia będziemy kontynuować. W 2021 roku musimy wykorzystać wszystkie wypracowane na przestrzeni ostatnich miesięcy rozwiązania, aby zapewniać kibicom możliwość przeżywania sportowych emocji.


Małgorzata Seck, wiceprezes ds. programowych Canal+ w Polsce

Wydarzenie roku
Globalna digitalizacja związana z pandemią. Wszyscy oswoiliśmy się z obsługą komunikatorów, zakupami e-commerce, szkołą w wirtualnym świecie, a nawet kontaktem online z lekarzem rodzinnym… Miejscem spotkań zawodowych stały się komunikatory, a media społecznościowe całkowicie zastąpiły spotkania towarzyskie. Ze względu na ograniczoną mobilność zmienił się też sposób konsumpcji tradycyjnych mediów. Już w czasie pierwszego marcowego lock-downu oglądaliśmy telewizję o pół godziny dłużej niż rok wcześniej, zwłaszcza kanały informacyjne stały się podstawowym źródłem informacji i przeżywają swój renesans. W tym roku Canal+ miał z pompą świętować 25-lecie obecności na polskim rynku, jednak wszystkie wydarzenia z tym związane również musieliśmy błyskawicznie zdigitalizować. Uruchomienie w maju br. serwisu streamingowego Canal+, który łączy linearną telewizję z bogatym katalogiem „na życzenie”, zacierając granice pomiędzy różnymi formami dostępu do treści wideo, trafiło na idealny czas.

Sukces roku
W tym dziwnym roku na przekór pandemii największe sukcesy odnieśli nasi sportowcy.
Sukces Igi Świątek na kortach Rolanda Garrosa bezsprzecznie był jednym z najwspanialszym momentów roku nie tylko dla fanów tej dyscypliny. Jest to pierwsza zawodniczka w historii polskiego tenisa, której udało się zwyciężyć indywidualnie w turnieju wielkoszlemowym, i to w wieku 19 lat! Polscy kibice będą mogli oglądać mecze Igi Świątek w WTA Tour w Canal+ przez kolejnych 6 lat: nasza stacja pozyskała wyłączne prawa telewizyjne w Polsce do cyklu tenisowych turniejów na sezony 2021-2026.
Równie wielki sukces odniósł również Bartek Zmarzlik, który już po raz drugi został żużlowym Mistrzem Świata wygrywając cykl Speedway Grand Prix. W 2021 roku, zmagania w cyklu SGP będzie można zobaczyć na antenach sportowych Canal+, natomiast występy Bartka w najlepszej żużlowej lidze świata - Ekstralidze Żużlowej, już od kwietnia ponownie na antenie nSport+.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Zamknięcie kin spowodowało rewolucje w kalendarzu premier filmowych i potężne osłabienie wyników tych filmów, które w ogóle weszły do kin. Wiele wyczekiwanych premier zostało odwołanych ze względu na niepewną sytuację. Ogromnym wyzwaniem dla całej branży producenckiej było zawieszanie zdjęć ze względów bezpieczeństwa, logistyka układania ich od nowa z ryzykiem przesunięcia kluczowych premier, całkowite przeorganizowanie sposobu pracy.

Człowiek roku
Człowiekiem roku jest dla mnie każdy lekarz, pielęgniarka, ratownik, laborant walczący o nasze zdrowie. Ich heroiczna praca przyćmiła w tym roku wszystko inne.
Branża rozrywkowa starała się oddać hołd medykom organizując wydarzenia takie jak transmitowany w Canal+ koncert „One World: Together at Home”, którego inicjatorką była Lady Gaga, dzięki któremu udało się zebrać 128 mln dolarów na pomoc pracownikom medycznym walczącym z koronawirusem, czy akcja TVN #koncert dla bohaterów.

Akcja/kampania/projekt roku
Z perspektywy Canal+ ten rok był zdominowany przez serial „Król” i towarzyszącą mu niestandardową kampanię promocyjną, złożoną między innymi z serii dokumentów o życiu przedwojennej stolicy „Moda na Króla” czy „Miasta Rytm - Warszawa 1937”, albumu z fotosami Łukasza Bąka dokumentującymi miesiące pracy na planie, pierwszej w Polsce komercyjnej kolekcji ubrań inspirowanych produkcją filmową, cyklu wydań wzorowanej na przedwojennych dziennikach „Gazety Królewskiej”, artystycznych murali, czy soundtracku z muzyką Atanasa Valkova wydanego na białym winylu. Te  wszystkie działania zaowocowały wielomiesięczną dyskusją o „Królu” w mediach czy na forach społecznościowych.

Premiera/debiut/nowość roku
Dla mnie premierą roku jest serial Canal+ „Król”, w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego, na podstawie powieści Szczepana Twardocha. Projekt, nad którym pracowaliśmy blisko 4 lata, zaowocował nie tylko znakomitymi wynikami oglądalności, ale też świetnym przyjęciem przez cenionych krytyków.
Tytuł, który zostanie mi w pamięci to reżyserski debiut Jana Holoubka „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy”, ale też „Gambit królowej” ze świetną rolą Marcina Dorocińskiego, którego globalny sukces podobno był zaskoczeniem nawet dla szefostwa Netflixa.
Kibicuję też rozkręcającej się karierze Magdaleny Koleśnik, która zachwyciła mnie swoją rolą w koprodukowanym przez Canal+ filmie Magnusa Von Horna „Sweat”. Zaprosiliśmy Magdę do współpracy przy najnowszych serialach Canal+: zagra małą rolę w „Klangorze” i pierwszoplanową w kontynuacji „Kruka. Szepty słychać po zmroku”.

Trend roku
Siła kobiet - to trend, który na szczęście rośnie z roku na rok. Również w filmach i serialach bohaterki takie jak Mulan czy Wonder Woman przekonują, że dla kobiet nie ma rzeczy, których nie mogą osiągnąć.
Pandemia przyspieszyła też zmianę w zakresie chronologii mediów. W zawiązku z zamknięciem kin fani filmu przenieśli się do serwisów VOD, na co część dystrybutorów filmowych zareagowała udostępnieniem filmów w sieci bez zachowania tradycyjnych okien czasowych. Ten model przetestował jako pierwszy w tym roku Universal, wprowadzając „Trolls World Tour” prosto do sieci. Wyniki przewyższyły oczekiwania i udowodniły rentowość „premium VOD”. W ślady Universala poszedł Warner udostępniając „Wonder Woman 1984” w HBO Max równolegle do premiery kinowej.
W Polsce tą ścieżką poszedł koprodukowany przez Canal+ i dystrybuowany przez Kino Świat „Hejter. Sala samobójców” Jana Komasy, który wyświetlany był w kinach tylko przez 2 tygodnie, zanim razem z pierwszym lock-downem trafił do wypożyczalni VOD, osiągając niespotykane dotąd wyniki.

Prognoza na 2021 rok
Wejście kolejnych platform streamingowych na polski rynek spowoduje, że użytkownik chcący nadążyć za trendami nie będzie już mógł łatwo wybierać, z których serwisów będzie korzystał w danym miesiącu lub współdzielić subskrypcji ze znajomymi lub rodziną. To oznacza, że przed nami kolejny rok walki o uwagę i przede wszystkim czas widza, bo tego wszyscy mamy coraz mniej.
Tradycyjna telewizja prawdopodobnie nigdy nie będzie już taka sama. Dystans społeczny zmusił nas do wprowadzenia na szeroką skalę połączeń online, weszliśmy więc niemal dosłownie do domów celebrytów, dziennikarzy i ekspertów. Paradoksalnie dystans sprawił, że odległości przestały mieć kluczowe znaczenie - akceptując tę formę realizacji programów możemy błyskawicznie dotrzeć z kamerą w dowolne miejsce na świecie.

Zagrożenie 2021
... chcę wierzyć, że w 2021 będziemy mogli uznać, że największe zagrożenie właśnie minęło….


Tomasz Teodorczyk, director of content and brands, Poland & CEE A+E Networks

Wydarzenie roku
Najważniejszym takim wydarzeniem, na które nie mieliśmy niestety wpływu to bez wątpienia epidemia koronawirusa, która wywróciła cały świat i kraj do góry nogami.
Pomimo tego w Polsce pojawił się nowy, oddolny ruch społeczny - Strajk Kobiet, w którym uczestniczą głównie młode kobiety. Ten właśnie ruch jest sygnałem przemian, „przebudzenia się” młodszego pokolenia i pojawienia się w Polsce społeczeństwa obywatelskiego, które chce mieć słyszalny głos mający wpływ na rządzących - co dla mnie jest naprawdę dużym i przełomowym wydarzeniem.

Sukces roku
Ten rok jak żaden wcześniej nauczył nas cieszyć się z drobnych rzeczy ale prawdziwym sukcesem było utrzymanie biznesu w ryzach w tak potwornym kryzysie dla całej branży. Pomimo trudności budżetowych i organizacyjnych jesteśmy niezmiernie zadowoleni z naszych wyników oglądalności - w Polsce udało nam się utrzymać mocne wyniki naszego portfolio, a kwiecień 2020 był dla nas najlepszym miesiącem w historii, natomiast w Rumunii i na Węgrzech History pozostaje najchętniej wybieranym przez widzów kanałem tematycznym w grupie komercyjnej 16-49; co więcej z sukcesem wyprodukowaliśmy i wypremiowaliśmy wszystkie zaplanowane wcześniej lokalne produkcje, których było aż siedem w tym premierowo program prowadzony przez Katarzynę Grocholę „Niewidzialne: stop przemocy” oraz kontynuacja naszej produkcji „Opowiem Ci o zbrodni”, w której czołowi polscy pisarze kryminalni przyglądają się prawdziwym zbrodniom w telewizji Crime+Investigation. Udało nam się także zrealizować drugi sezon naszego hitu History „Złoto Bałtyku”, który śledzi życie niestrudzonych poszukiwaczy bursztynu i prowadzony przez Katarzynę Bujakiewicz program „Wnętrze do poprawki: domy gwiazd” na Lifetime.
Uważam za nasz sukces również wspaniałą odpowiedź na wyzwania zdalnego nauczania w iście Historycznym stylu – start i sukces naszego projektu Lekcje Historii online dla uczniów i nauczycieli pokazuje że tak naprawdę liczy się pomysł i bycie blisko swoich użytkowników a niekoniecznie tylko wysokość budżetów.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Dla mnie symbolem porażki i rozczarowaniem jest pogłębiający się kryzys mediów narodowych: zapaść kultowej niegdyś Trójki, oferta TVP, afera z Wirtualną Polską i jej powiązania ze spółkami Skarbu Państwa, również ostatnie wykupienie Polska Press przez Orlen - media powinny być czwartą władzą, niezależnie patrzeć na ręce władzy, a nie się z nią bratać.
Jednym z większych rozczarowań jest także działanie hierarchów kościoła katolickiego, którzy gwałtownie przyspieszają swoimi działaniami spadek zaufania do kościoła katolickiego w Polsce.

Człowiek roku
Bez wątpienia to Marta Lempart, która stała się głosem latami niesłyszanej i pomijanej w każdym kontekście części społeczeństwa. Marta zapoczątkowała ruch, który ma długofalowo szanse zmienić porządek społeczny naszego skostniałego kraju.

Akcja/kampania/projekt roku
Realizowana przez naszą stację Crime+Investigation Polsat kampania „CSR - stop przemocy wobec kobiet” nakierowana na promocję i wsparcie naszego partnera Centrum Praw Kobiet, która stała się tym bardziej istotna, że w dobie izolacji problem przemocy domowej stał się jeszcze poważniejszy. Odcinki naszego programu „Niewidzialne: stop przemocy” prowadzonego przez ambasadorkę akcji Katarzynę Grocholę, która rozmawia w nim z kobietami, którym udało się uciec z niebezpiecznego związku z pomocą Centrum oraz spoty video związane z naszą akcją dotarły do ponad 2 milionów widzów i zawsze zawierały informację o tym, gdzie i jak się zgłosić o pomoc. Naszym celem było stworze jasnego komunikatu, drogi po pomoc dla kobiety, która może znajdować się w niebezpiecznej sytuacji i oglądając naszą stację i nasze produkcje dowie się, co może zrobić.
Na uwagę zasługuje w tym temacie fantastyczna inicjatywa młodego pokolenia, w której ofiary przemocy domowej mogły online wezwać pomoc pod pretekstem zamówienia kosmetyków - Rumianki i Bratki - siedemnastolatka w świecie online znalazła sposób na niesienie ofiarom przemocy realnej pomocy. Pomysłowo, pożytecznie i z wiarą w przyszłość.

Premiera/debiut/nowość roku
Serial dokumentalny „Niewidzialne: stop przemocy”, który wobec kobiet spełnia dwie bardzo istotne role: rozpowszechnia i nagłaśnia niezwykle istotny problem przemocy; służy również jako platforma do rozmów z kobietami, które doświadczyły przemocy, oferując im możliwość opowiedzenia swoich historii i realnej pomocy innym kobietom doświadczającym przemocy.

Trend roku
Powszechne przejście naszych relacji do świata wirtualnego, niesłychany rozwój pracy zdalnej i wszelkich narzędzi, które te przemiany ułatwiają i umożliwiają.

Prognoza na 2021 rok
Przewiduję, że specyfika naszej pracy zmieni się już na dobre na hybrydową - łączenie pracy biurowej i zdalnej. Nasza branża z kolei to dalszy pewny rozwój narzędzi social-mediowych i dalszy wzrost konsumpcji treści video na żądanie.


Bogusław Kisielewski, prezes Kino Polska TV

Wydarzenie roku
Zamknięcie kin i wstrzymanie produkcji, co ma ogromny wpływ na całą światową rozrywkę. 2020 rok przyniósł być może koniec takiego rynku kinowego, jaki znamy. Zwiastunem tej zmiany może być spektakularna i kontrowersyjna decyzja Warnera, który całkowicie zmienił sposób dystrybucji swoich treści i ogłosił, że w 2021 roku swoje największe hity - m.in. „Diunę” i „Matrix 4” - pokaże równolegle w kinach i serwisie VOD. Ze względu na nasze plany powrotu na rynek koprodukcji filmowej zamknięcie kin miało wpływ również na plany Kino Polska TV - niektóre produkcje musieliśmy odłożyć w czasie. Cały czas uważnie obserwujemy rozwój wydarzeń na tym rynku i jeśli warunki na to pozwolą, być może będziemy gotowi z pierwszymi premierami filmowymi już w tym roku.

Sukces roku
To był dla nas udany rok, póki co przez pandemię przeszliśmy suchą stopą. Mimo niełatwych warunków po trzech kwartałach 2020 roku poprawiliśmy wszystkie podstawowe wskaźniki finansowe w porównaniu z tym samym okresem 2019. Osiągnęliśmy 152,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (+14,4 proc. rok do roku), odrabiając spowolnienie na rynku reklamy z poprzedniego kwartału. Zwiększyliśmy widownię naszych kanałów - w okresie od stycznia do końca września 2020 r. ich udział w oglądalności widowni komercyjnej wyniósł 2,31% (SHR%, all 16-49, live), co oznacza wzrost o prawie 21 proc. rok do roku. 2020 rok był papierkiem lakmusowym dla wielu firm. Po raz kolejny okazało się, że mocno zdywersyfikowany strumień  przychodów, który wyróżnia spółkę Kino Polska TV, jest idealną „poduszką bezpieczeństwa” na trudne czasy.
W trakcie pandemii widzowie zorientowali się, że mają… wybór. Gdy największym stacjom zabrakło premierowych produkcji typu talent show czy transmisji z wydarzeń sportowych, które budują ich pozycję rynkową, widzowie zaczęli bardziej dostrzegać mniejsze kanały, w tym tematyczne. O ponad 10 proc. rok do roku urosła na przykład kategoria filmowo-serialowa, do której zaliczają się m.in. nasze kanały Stopklatka, Kino Polska i Kino TV. Spośród nich największy wzrost rok do roku osiągnęło Kino Polska, choć to efekt nie tylko pandemii, ale również modyfikacji oferty programowej, stopniowego odmładzania grupy docelowej, filmowych nowości we wrześniowej ramówce i dużej kampanii reklamowej „Co wolno w filmie, to nie życiu”, za którą otrzymaliśmy wyróżnienie w konkursie niezależnej kreacji Kreatura.
W skali świata sukcesem była ludzka solidarność i przestrzeganie uciążliwych restrykcji w czasie pandemii.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Światowa premiera gry komputerowej „Cyberpunk 2077”. Po długo zapowiadanym debiucie CD Projekt wypuściła na rynek produkt niekompletny, niedopracowany technicznie, który bardzo rozczarował graczy, ściągnął na wydawcę wiele problemów i w konsekwencji miał negatywny wpływ na wycenę akcji CD Projekt. Trzymam za tę spółkę kciuki i życzę jej szybkiego uporania się problemami, bo to firma, która jest świetnym ambasadorem polskiej gospodarki na świecie.

Człowiek roku
Stawiam na bohatera zbiorowego, czyli lekarzy, pielęgniarki i wszystkie służby medyczne. To grupa zawodowa, która w 2020 roku wykazała się prawdziwym heroizmem w walce z koronawirusem i należą jej się za to słowa uznania.
Rok 2020 z pewnością należał również do Roberta Lewandowskiego, który bijąc kolejne rekordy na boisku został najlepszym piłkarzem świata FIFA. Jeszcze 10 lat temu nikt w naszym kraju nie wyobrażał sobie, że taki tytuł może zdobyć właśnie Polak.

Akcja/kampania/projekt roku
To był bardzo specyficzny rok, w którym wiele marek zmieniło swoją komunikację, dostosowując ją do sytuacji związanej z pandemią. Z tego tłumu wyróżniła się marka Apart, która swoją świąteczną kampanią wywołała lawinę komentarzy i naraziła się na opinię odklejonej od rzeczywistości. Dzięki zabawnej przeróbce Klubu Komediowego reklama Apartu zyskała jednak nowe życie jako viral. To zmieniło perspektywę odbiorców, a marka udowodniła, że ma do siebie dystans. Przykład ten dobrze pokazuje jak fascynującą materią jest marketing i czym jest współczesna komunikacja.
Moją uwagę zwraca coraz większa ilość dużych projektów medialnych finansowanych przez crowdfunding. Tylko w ostatnim czasie dzięki pieniądzom patronów powstały dwie stacje radiowe - Radio Nowy Świat i Radio 357 - oraz bardzo popularny podcast Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka.

Premiera/debiut/nowość roku
To był rok nieudanych premier albo premier, które się… nie odbyły. O wspomnianej już przeze mnie premierze gry komputerowej Cyberpunk 2077 mówił niemal cały świat. Podobnie jak o premierze najnowszego filmu o Jamesie Bondzie, która została przesunięta na 2021 rok. Przez pandemię odwołano też spektakularne wydarzenia sportowe, takie jak Igrzyska Olimpijskie czy Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej.
Tym bardziej cieszy mnie udany debiut Allegro na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, bo to dobry sygnał dla rynku i polskich przedsiębiorstw.

Trend roku
Wymuszonym przez sytuację trendem roku stała się praca zdalna. Ponieważ dla nas najważniejsze jest zdrowie i życie naszych pracowników i ich rodzin, już na początku pandemii dostosowaliśmy całą organizację do pracy w trybie home office. Obecnie prawie 90 proc. pracowników Kino Polska TV pracuje z domu i wszystko wskazuje na to, że taka sytuacja jeszcze trochę potrwa. Do biura przychodzą tylko osoby z działów technicznych i administracji. Dzięki pracy zdalnej rozwinęły się różnego typu komunikatory wideo online, bez których trudno byłoby sobie wyobrazić pracę biura w 2020 roku. Przed pandemią uważałem, że przebywanie wszystkich w jednym miejscu w biurze tworzy kulturę firmy, buduje komunikację między ludźmi i powoduje, że pracownicy utożsamiają się z firmą. Teraz najważniejsze okazało się poczucie bezpieczeństwa, dbanie o ludzi i klarowny przekaz, że razem przetrwamy ten trudny okres.
W trakcie lockdownu wielu nowych widzów przyciągnęły serwisy sVOD, zarówno te duże, globalne, jak i mniejsze. Obserwując dynamiczny rozwój telewizji nielinearnej intensywnie pracujemy nad relaunchem naszego własnego serwisu VOD pod marką FilmBox. Szykujemy produkt wzbogacony o wiele nowych funkcjonalności. Końcową wersję serwisu testujemy od połowy września, dlatego myślę, że już niebawem gotowy produkt trafi na rynek.
W 2020 roku do online’u przeniosły się duże festiwale filmowe - np. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Nowe Horyzonty, American Film Festival czy coraz bardziej popularny Festiwal Pięciu Smaków - a nawet niektóre teatry.

Prognoza na 2021 rok
To będzie rok jeszcze bardziej zaciętej rywalizacji nadawców szeroko pojętej rozrywki telewizyjnej. W Polsce do istniejących już serwisów subskrypcyjnego VOD dołączy kolejny potężny gracz - Disney+. Wciąż przybywają nowe kanały linearne, na przykład Filmax. Wszyscy walczą o widza, my również się zbroimy. Tylko w 2020 roku kupiliśmy prawa do emisji ponad 1300 odcinków seriali (ponad połowa z tego dla Zoom TV), prawie 950 filmów (2/3 dla FilmBox), a także do ponad 400 odcinków programów dokumentalnych i dwóch formatów, które będziemy produkować na nasze kanały. Duża część z zakupionych tytułów wciąż czeka na swoje premiery na naszych antenach.
2021 będzie dla nas rokiem intensywnej pracy nad poszerzaniem działalności na rynkach międzynarodowych. W ostatnim czasie zawieraliśmy nowe kontrakty, m.in. w Czechach, na Słowacji i Węgrzech, cały czas staramy się zwiększać naszą obecność również w krajach dawnej Jugosławii i krajach bałtyckich.


Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls

Wydarzenie roku
Wydarzeniem, które odcisnęło piętno na wszystkich branżach, w tym również na telewizyjnej, był wybuch pandemii COVID-19. W krótkim czasie, po nagłym ogłoszeniu decyzji o lock-downie, wszyscy musieliśmy się natychmiast zaadaptować do nowych warunków. Było to wielkie wyzwanie, biorąc pod uwagę również  nagłe załamanie na rynku reklamy.

Sukces roku
Każde działające w branży przedsiębiorstwo może ogłosić sukces, jeśli udało mu się przetrwać kryzys wywołany pandemią. Nam się udało i mimo, że miniony rok był trudny, zwiększyliśmy oglądalność oraz z sukcesem odpaliliśmy kanał w kanale - czyli Puls Kids na Puls 2 - który osiągnął już pozycję lidera na polskim rynku telewizyjnym w grupie 4-12. Rok 2020, choć poobijani, zmęczeni, ale bogatsi o nowe doświadczenia i usatysfakcjonowani, zakończyliśmy rekordowymi wynikami w historii Grupy Telewizja Puls oraz w historii każdego z  naszych kanałów - TV Puls  i Puls 2.

Człowiek roku
Medycy z pierwszej linii frontu w walce z koronawirusem oraz naukowcy, którzy wynaleźli szczepionkę przeciw COVID-19.

Akcja/kampania/projekt roku
W 2020 roku na uwagę zasługiwały projekty medialne związane z walką ze skutkami pandemii i izolacji - począwszy od challenge’y, które opanowały  Social Media, projekty charytatywne, na blokach reklamowych kończąc.  My, poprzez naszą Fundację „Pod Dębem” i przez jej wiele akcji, w tym kampanię świąteczną, pomagamy Seniorom, którzy są najbardziej zagrożeni i poszkodowani przez pandemię.

Premiera/debiut/nowość roku
Premiera Puls Kids w Puls 2 :)

Trend roku
Trend roku, który znacząco przyspieszyła pandemia, to eksplozja przeniesienia wielu aktywności, w tym pracy, do sfery digital.
Prognoza na 2021 rok
Rok 2021, pomimo wprowadzenia szczepień i początku końca pandemii,  zapowiada się jako trudny. Turbulencje i nagłe zmiany, jakie wywołała pandemia, będą odczuwalne przez lata. Spodziewamy się jednak mocnego odbicia na rynku reklamy - jak tylko konsumenci odzyskają pełną wolność, a gospodarka i środki pomocowe ruszą na dobre. Jeszcze bardziej przyspieszy digitalizacja, na rynek wejdą kolejne platformy, nastąpią restrukturyzacje, wiele przedsiębiorstw będzie optymalizować koszty i dostosowywać modele działalności w celu osiągnięcia lepszej efektywności, wrócą przejęcia i konsolidacje, a jakościowe produkcje staną się jeszcze bardziej cenne.


Ryszard Sibilski, prezes Endemol Shine Polska

Wydarzenie roku
Pandemia, Pandemia, Pandemia - piszemy te opinie i komentarze branżowe w czasie tak szczególnym i niewyobrażalnym, że jeszcze 12 miesięcy temu nie uwierzylibyśmy w zwiastun tego co przyniesie 2020.

Sukces roku
Epokowy, przyspieszony rozkwit serwisów streamingowych, które stały się podstawowym źródłem rozrywki domowej w lockdownach na całym świecie.
Większość gospodarstw domowych ma już po kilka płatnych subskrypcji. Pojawiają się wciąż nowe platformy. Nawet starszy kontent dostaje nowe życie.
Padła bariera niechęci do płacenia za kontent internetowy.
Trzeba przyznać, że internet wziął w tym szczególnym roku wszystko, nawet naszą codzienną pracę. Odizolowani, pracujemy przecież w oparciu o komunikatory internetowe. Wszyscy poznaliśmy smak takiej zdalnej pracy.
Z naszej firmowej perspektywy: sukces to zdecydowanie fuzja globalnych  liderów na rynku telewizyjnym EndemolShine i Banijay. Powstała w ten sposób największa firma produkcyjna na świecie a cały proces konsolidacji zasobów został przeprowadzony skutecznie w samym środku pandemii, utrzymując produkcje w toku. Był to niezwykle wymagający sprawdzian profesjonalizmu, sprawności i kreatywności łączących się podmiotów i ich zespołów.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Pandemia, oczywiście pandemia - zamrożenie teatrów, branży kinowej, eventowej, koncertowej , sportowej to morderczy cios dla przedsiębiorców, artystów, ekip technicznych - wszystkich żyjących z rozrywki  i wsparcia masowej publiczności.

Człowiek roku
Nie jeden człowiek… To był rok tryumfu bohaterskiej postawy i umiejętności personelu medycznego na całym świecie. Przekaz bezgranicznej wdzięczności dla ich heroizmu płynie ze wszystkich stron.  Dołączam się do wyrazów szacunku i podziwu.

Akcja/kampania/projekt roku
Świat - wybory w USA.
Polska - strajk Kobiet.

Premiera/debiut/nowość roku
Bezprecedensowy sukces artystyczny i Złote Lwy na festiwalu filmowym w Gdyni filmu „Zabij to i wyjedź tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego

Trend roku
Wspomniany wyżej rozkwit branży streamingowej, szczególnie Premium, który doprowadził do zdecydowanej zmiany w podejściu do konsumpcji mediów. Trend na binge watching ogarnął większość odbiorców . To absolutny i globalny tryumf nowości serialowych. Odpowiednio wywindowane wymagania publiczności, w tym przede wszystkim jakościowe oraz wysoki poziom konkurencji niebotycznie podniosły poprzeczkę oczekiwań od twórców i producentów.

Prognoza na 2021 rok
Szczepionka daje nadzieje na powrót do normalności i powolne odbudowywanie strat. Ale zapewne będzie to już inny świat a konsekwencje doświadczeń pamiętnego roku 2020 trwale wpłyną na zachowania przedsiębiorców i konsumentów.
Jedno jest jednak pewne. Ludzie zawsze będą potrzebować rozrywki a nasza branża będzie im jej dostarczać.


Andrzej Kozłowski, prezes zarządu Emitela

Wydarzenie roku
To był rok obfitujący w mocne wydarzenia. Prawie cały rok żyliśmy w rzeczywistości pandemicznej. Sama pandemia koronawirusa i zmiany jakie ona spowodowała na całym świecie w życiu politycznym, gospodarczym, społecznym, wystarczyłyby za uznanie jej za wydarzenie roku.
Jednak w jej tle rozgrywały się także inne, ważne, przełomowe wydarzenia: widmo wojny USA - Iran, finał opery mydlanej pt. „Brexit”, gorący czas wyborów prezydenckich w Polsce a potem w USA...
Wydarzenie bardzo istotne z punktu widzenia nadawców i przyszłości rynku telewizyjnego w Polsce, to według mnie rozpoczęcie procesu refarmingu czyli zmiany w zakresie nadawania telewizji naziemnej. Przełączenie częstotliwości rozpoczęło się w pierwszej połowie roku a projekt będzie prowadzony do 2022 roku. Docelowo wszystkie multipleksy zostaną przeniesione na inne pasmo nadawania. Standard emisji zmieni się na nowszy i bardziej efektywny DVB-T2/HEVC. To duża zmiana, na której zyskają widzowie telewizji naziemnej.

Sukces roku
Zawsze kiedy na świecie lub w kraju mają miejsce istotne wydarzenia polityczne, gospodarcze czy też społeczne, intensywnie poszukujemy informacji. Ostatni rok pokazał siłę tradycyjnej telewizji, która była naszym oknem na świat.
Pomimo wygodnego dostępu do treści w Internecie, to przekazy stacji informacyjnych cieszyły się największą popularnością. Okazało się, że w dobie „fake news”, które zalewają Internet, telewizja cieszy się nadal największym zaufaniem - to niewątpliwie sukces. Przełożyło się to na wzrost oglądalności stacji informacyjnych, a przed telewizorami ponownie zbierały się całe rodziny wspólnie przeżywając pokazywane wydarzenia i poszukując poczucia wspólnoty w niepewnych czasach.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Koronawirus zatrzymał albo istotnie skomplikował produkcje telewizyjne, usunął publiczność z popularnych programów rozrywkowych. Przesunął albo wymazał z ramówek relacje wielkich imprez sportowych. Jeżeli dodamy do tego zamknięte sale kinowe, odwołane duże premiery jak np. nowego Bonda, to otrzymujemy bardzo rozczarowujący obraz z perspektywy widzów.
Dodatkowo lockdown i pogarszająca się sytuacja gospodarcza miała destrukcyjny wpływ na rynek reklamy. W konsekwencji wymusiło to zmianę lub racjonalizację planów nawet największych nadawców na świecie. Wydaje się jednak, że branża telewizyjna mimo wszystko wychodzi z tego kryzysu obronną ręką.

Człowiek roku
Nie wyróżnię jednej osoby, a mój wybór może wydawać się zaskakujący ponieważ oceniamy branżę telewizyjną.
Bardzo chcę wyróżnić lekarzy, personel medyczny i naukowców pracujących nad szczepionką na COVID-19. Pandemia miała w ubiegłym roku - i cały czas ma - olbrzymi wpływ na życie nas wszystkich. Niemalże przez cały rok 2020 towarzyszyła nam codziennie na ekranach telewizorów. Każdego dnia telewizyjne serwisy informacyjne poświęcały bardzo dużo czasu antenowego na wszelkie tematy związane z walką z wirusem.
Dramatyczne obrazy zmęczonych, ubranych w odzież ochronną medyków przy łóżkach szpitalnych, liczne wywiady z lekarzami epidemiologami, wreszcie obrazki uśmiechniętych naukowców i pierwszych transportów ze szczepionkami - te obrazy, dzięki relacjom telewizyjnym, pozostaną w pamięci do końca życia.

Akcja/kampania/projekt roku
Czas pandemii koronawirusa był wyzwaniem dla nas wszystkich ale najbardziej ucierpiały osoby starsze. Duże wrażenie zrobiła na mnie akcja pod hasłem #gotowidopomocy, zorganizowana przez stołeczny klub Legia Warszawa właśnie dla seniorów.
Klub uruchomił specjalną infolinię, pod którą mogli zgłaszać się seniorzy potrzebujący pomocy przy robieniu zakupów, czy dostarczeniu posiłków. Centrum operacyjnym i zapleczem tej akcji społecznej stał się stadion przy ul. Łazienkowskiej. Sam miałem okazję jako wolontariusz rozwozić posiłki. Spotkania z osobami starszymi, dla których ten czas był szczególnie trudny, były dla mnie bardzo poruszającym doświadczeniem.

Premiera/debiut/nowość roku
Nie sposób nie wymienić w tym miejscu grudniowej premiery długo wyczekiwanej na całym świecie gry Cyberpunk 2077. Zainteresowanie i emocje towarzyszące temu wydarzeniu były tak wielkie, że studio jednej ze stacji poświęconej grom wideo i e-sportowi zrealizowało kilkugodzinną (!) telewizyjną premierę gry.

Trend roku
Ubiegły rok spędziliśmy w domu. Pomiędzy pracą i nauką on-line sporo czasu poświęciliśmy na oglądanie filmów i seriali. Obserwowany już wcześniej trend przeciągania widzów do serwisów streaming'owych uległ wzmocnieniu. Konkurencja na tym polu jest bardzo silna, a przewaga kapitałowa globalnych graczy, która przekłada się na oferowany content, widoczna jest gołym okiem.
Lokalni gracze nie poddali się jednak i skutecznie konkurowali ze światowymi gigantami skupiając się na tym co ich wyróżnia - na znajomości polskiego widza. Nisza w postaci lokalnej treści była z powodzeniem zagospodarowywana. Najlepszym tego przykładem było duże zainteresowanie polskich widzów premierą ekranizacji powieści „Król” Szczepana Twardocha.

Prognoza na 2021 rok
Prawdę mówiąc nadal nie wiemy czego się spodziewać jeżeli chodzi o ten rok. Wiele będzie zależało od skuteczności walki z pandemią, ale jedno jest pewne, jeżeli chodzi o branżę telewizyjną to będzie niewątpliwie kolejny ciekawy rok.
Walka o widza pomiędzy tradycyjną telewizją a Internetem zaostrzy się, a na polu bitwy o budżety reklamowe, telewizja pokaże pazur. To może być przełomowy rok jeżeli chodzi o wykorzystanie rozwiązań Addressable TV czyli łączenia przekazu linearnego z Internetem.
Miliony widzów posiada odbiornik telewizyjny podłączony do Internetu. To stwarza możliwości kontekstowego targetowania odbiorcy, oferowania dopasowanej treści reklamowej, np. wykorzystując technologię HbbTV już od pewnego czasu wykorzystywaną przez nadawców telewizji naziemnej.


Michał Winnicki, właściciel Grupy MWE

Wydarzenie roku
Z pewnością „wydarzeniem roku” była i wciąż jest pandemia COVID-19. Chyba jeszcze nic tak mocno nie nadszarpnęło życia Polaków w wolnej Polsce. Telewizja z jednej strony się przed tym obroniła, bo była i wciąż jest źródłem informacji oraz rozrywki w tych trudnych czasach, ale z drugiej strony marketerzy ograniczyli budżety reklamowe.

Sukces roku
Dla nas sukcesem 2020 roku na pewno jest uruchomienie kanału Biznes24 i zbudowanie solidnej dystrybucji, w tym w szczególności dostępności w jakości HD na Platformie Canal+ oraz w sieciach kablowych UPC Polska, Toya, Multimedia, Orange TV, a wkrótce także kanał pojawi się w Vectrze. Od wielu lat brakowało w Polsce telewizji z takimi treściami.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Porażką roku w branży telewizyjnej jest nieprzedłużenie koncesji ATM Rozrywka, ale jest to tylko porażką wynikającą z zaniedbania jego nadawcy.
Dla nas okazało się to wielką szansą, dlatego złożyliśmy aż 3 wnioski w konkursie na MUX-1 dla nowego kanału, który w naziemnej telewizji cyfrowej zastąpi ATM Rozrywka. Wierzę, że jeden z naszych pomysłów na nową ogólnopolską telewizję ma szansę na wygraną.

Człowiek roku
Człowiekiem roku jest Pan Jacek Kurski, który nieustannie i nieprzerwanie rozwija Telewizję Polską. To pierwszy prezes telewizji publicznej, który widać, że ma na nią pomysł i konsekwentnie go realizuje.

Premiera/debiut/nowość roku
Z pewnością należy zauważyć wielki sukces internetowej odsłony platformy Canal+. Była to dawniej firma mocno przywiązana do trochę już archaicznych anten satelitarnych, jednak dzięki dobrej ofercie i mocnej kampanii marketingowej zdobyła sporo abonentów OTT.

Trend roku
Trendem minionego roku było na pewno poszukiwanie informacji o koronawirusie, przez co mocno wzrosła oglądalność kanałów informacyjnych. Każdy też pewnie zauważył wzrost serwisów SVOD, które szybko przejęły domowe budżety przeznaczane do tej pory na bilety do kina. Telewizory w domach są coraz większe, oferta filmów w domach coraz bogatsza, zatem nie wiem czy kina w takiej ilości przetrwają pandemię.

Prognoza na 2021 rok
Zeszły rok pokazał, że nie można nic prognozować. Trzymam kciuki za program szczepień na COVID-19 oraz nasz wniosek w konkursie na MUX-1. Jeśli uda nam się uzyskać koncesję na ogólnopolską telewizję naziemną, to na pewno damy z siebie wszystko, aby jak najszybciej odnieść sukces. W końcu będziemy mieli szansę dotrzeć z telewizję do wszystkich polskich domów.


Katarzyna Baczyńska, head of media w One House

 


Wydarzenie roku
Powiedzieć, że za nami ciężki rok to jak nie powiedzieć nic. I nie tylko o pandemii tu mowa, choć nie ulega wątpliwości, że niemal wszystko wydarzyło się w jej tle i było z nią bezpośrednio lub pośrednio związane. Starając się jednak chociaż na chwilę odsunąć COVID-19 na bok i przyjrzeć się rynkowi video w szerokim ujęciu za najważniejsze wydarzenia roku uznałabym:
• Mediapanel - pierwszy realny krok w stronę jednoźródłowego badania mediów. Możemy pewnie dyskutować na temat wielkości próby, pomiaru etc, ale ogromne brawa za „oddanie projektu” w tak trudnym roku i wyprzedzenie konkurencji.
• zakup Grupy Interia przez Grupę Polsat jako transfer roku (ale mając też w pamięci ostatnie doniesienia z sąsiedniego prasowo - digitalowego ogródka w kontekście medialnej ekspansji Orlenu)
• Drugi transfer, tym razem „tylko” reklamowy, to Puls i Puls2 które od 2021 roku będą brokerowane przez Polsat Media. Nadawca tym samym zakończył 10 współpracę z TVN Media.
• Wybory prezydenckie w Stanach - przerwane konferencje obozu Donalda Trumpa. Z jednej strony odpowiedzialność społeczna Nadawców, z drugiej - cenzura treści. Wydarzenie ważne i dające do myślenia w perspektywie polaryzacji publicystyki i informacji w Polsce.
• Strajk Kobiet - z całym ładunkiem politycznym, społecznym i emocjonalnym tych dwóch słów. Ważne też w kontekście punktu powyżej - o ile TVN24 pod koniec października notował rekordy oglądalności o tyle poziom widowni TVP Info praktycznie nie drgnął. Dlaczego? Są tematy których na antenie tej stacji się nie porusza. Tak właśnie w polskich realiach wygląda selekcja treści.

 

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
• Gest Posłanki Lichockiej - dyskusja o mediach nie pierwszy raz pojawia się na politycznych salonach, niestety w coraz gorszym wydaniu. I pytanie, czy oby na pewno nadal jest to dyskusja. Ogromną porażką jest to, że media (a zwłaszcza telewizja) zamiast dostarczać informacji i rozrywki przyczyniają się do pogłębiania podziałów polityczno - społecznych.
• Ciężka sytuacja na rynku po stronie mediów i Agencji - zarówno reklamowych jak i badawczych. Coraz więcej ludzi bez pracy, duże zmiany personalne nie zawsze wywołane COVID-19.
• Wizerunkowy strzał w kolano marki Apart (i to podwójny!): reklama o której wszyscy powiedzieli już wszystko w połączeniu z apelem o wsparcie finansowe. Szach i mat.
• Nielsen, któremu nie udało się powiększyć panelu do planowanych 3,5k monitorowanych gospodarstw domowych. Ten punkt, w perspektywie trzech powyższych, to jedynie cichy jęk zawodu (a zarazem pokłosie pandemii). Nie zmienia to jednak faktu że powiększonego panelu nadal nie ma - a zbyt długo już na niego czekamy.

Trend roku / człowiek roku
• Sztab ludzi odpowiedzialnych za rozwój Grupy Polsat - za konsekwentne powiększanie imperium mediowego (Interia) i reklamowego (Puls).
• Ogromne słowa uznania dla Kasi Mazurkiewicz i całej ekipy TVN7 za świetne wyniki jak i konsekwencję w kształtowaniu ramówki. I doskonały instynkt w kwestii upodobań widzów.    
• Trend akcji społecznych w TV: #TVN Pomagajmy sobie, bloki reklamowe z których dochód był poświęcany na wsparcie walki z pandemią.
• Rok, w którym stacje informacyjne znalazły się w centrum uwagi.

Jak pandemia wpłynęła na rynek?
• Oczywiście spadek wartości reklamy telewizyjnej, szczególnie dotkliwy w kwietniu i w maju. Było to doskonale widoczne nawet dla niewprawionego oka, bo bloki reklamowe zionęły pustką - dla osoby która całe życie zawodowe zajmuje się reklamą w tym medium było to doznanie wręcz fizycznie bolesne.
• W trakcie lockdown’u ogromne wzrosty czasu spędzanego przed telewizorem. Ale: telewizja w tym okresie przejęła częściowo rolę radia i często funkcjonowała jako medium tła. Pamiętajmy, że oferta telewizji była w tym okresie bardzo uboga (wstrzymanie top formatów, premier, programów live) - przez to spadł udział stacji z grupy B4. Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że jest to drugie tak poważne tąpnięcie po zakończeniu procesu cyfryzacji. Mimo świetnych ramówek na jesieni stacje nie odrobiły strat. Wzrost natomiast odnotowały stacje informacyjne i platformy VOD.
• Po raz pierwszy oficjalne odstępstwo od Polityki Handlowej TVN Media - rabaty specjalne w najtrudniejszym okresie oraz możliwość aneksowania Umów Rocznych.

Wyzwania 2021
W 2020 rynek reklamy, w tym rynek reklamy telewizyjnej, stanął na głowie. Główne wyzwanie to z jednej strony powolny powrót do normalności (ale jest to już nowa rzeczywistość), z drugiej - dopasowanie się do zmian które na rynku zaszły. Gdybym to jedno duże wyzwanie miała podzielić na mniejsze obszary byłyby to:
• Dla telewizji linearnej walka o młodych widzów (póki co tradycyjna telewizja nie składa na tym polu broni) oraz zahamowanie odpływu widzów w stronę VOD - coraz bogatsza oferta tych serwisów: już albo za chwilę HBO Max, Discovery+, Disney+.
• Dla kanałów grupy B4 - szczególnie ciężko, tąpnięcie mimo świetnych ramówek - pytanie tylko, czy stacje B4 mogą jeszcze liczyć na odrobienie strat czy  już tylko na wyhamowanie trendu spadkowego.
• Dla TVP - Polacy nadal kochają „M jak Miłość” ale jakby już trochę mniej żarliwie. Reklamowo - coraz mniej zasobów w związku ze spadającymi oglądalnościami. Nieznane losy projektu optymalizacji czasu w blokach reklamowych i wyjście poza 12 min w godzinie, czego TVP byłoby głównym beneficjentem.
• Dla rynku reklamy telewizyjnej: programatczny zakup telewizji linearnej w związku z coraz powszechniejszym odbiorem treści online.
• Poukładanie rynku trochę na nowo - część zmian COVIDowych z pewnością z nami zostanie na dłużej, jeśli nie na zawsze (w każdym ujęciu: społecznym, marketingowym, reklamowym). Najwyższy czas zweryfikować wszelkie założenia, według których pracowaliśmy.
• Restrukturyzacje i redukcje zatrudnienia w kontekście pracy, której nie ubywa. Konieczność przedefiniowania niemal wszystkich procesów biznesowych oraz weryfikacja założeń i celów.

 

 

 

Dołącz do dyskusji: Branża telewizyjna: najważniejsze wydarzenia w 2020 roku, prognozy na 2021

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
TOMEK
MOJĄ PROGNOZĄ BĘDZIE SZYBKA LIKWIDACJA TVP PIS ,USUNIĘCIE LICHOCKICH,RACHONIÓW I INNYCH PISOWSKICH DZIENNIKARZY.
0 0
odpowiedź
User
Grzyb
Ale ten Winnicki to dzban XD
0 0
odpowiedź
User
widz
jak ten Winnicki może w lustro spojrzeć....
0 0
odpowiedź